Toimivat kotisivut tarjoavat tärkeän kontaktipaikan sinun ja asiakkaidesi välille. Kotisivujen avulla tavoitat uusia asiakkaita, lisäät tietoisuutta tuotteistasi tai palveluistasi ja pääset esittelemään töitäsi. Nykyaikaiset kotisivut myös antavat yrityksestäsi luotettavamman kuvan.
Kotisivujen kolme tärkeintä
Kotisivuilla on meidän mielestämme kolme pointtia, jotka yhdessä muodostavat toimivat kotisivut:
A) Hyvä visuaalisuus
B) Tekninen toimivuus
C) Uniikki, hakukoneystävällinen teksti
Jos joku edellä mainituista on heikkoa tai puuttuu kokonaan, sivusto ei ole paras mahdollinen. Käydään näitä läpi yksi kerrallaan.
Visuaalisuus
94% kävijöistä perustaa ensivaikutelmansa yrityksestä pelkästään sivuston visuaalisen ulkonäön perusteella. 75% pitää huonoa verkkosivun visuaalisuutta syynä siihen, etteivät luota kyseisen yrityksen palveluihin tai tuotteisiin. Tänä päivänä sivujen visuaalisella ulkoasulla on siis todella paljon merkitystä.
Tässä aikoja, joka ihmisellä menee kotisivuille päätyessään
0,05 s mielipiteen muodostaminen yrityksestä
2,6 s sivujen nopea silmäily
3,0 s jälkeen 40% poistuu sivustolta, joka ei vakuuttanut
7s – tässä ajassa hurmaat asiakkaan sivustosi avulla
Tekninen toimivuus
Sivuston tekninen toimivuus riippuu monesta asiasta ja sitä voidaan testata mm. nopeustestillä ja erilaisilla SEO-testeillä. Sivustoon kytketyn kävijäseurannan avulla päästään näkemään sivuston kehitystä, tulotapoja, liikenteen määrää, ja näiden avulla kehittämään sivustoa. Ilmaisessa kävijäseurannan työkalussa Google Analyticsissä näkee myös sivuston keskimääräisen latautumisajan.
Koodin selkeys auttaa sivustoa latautumaan nopeasti. Lisäksi nopeuteen vaikuttaa palvelintilan sijainti.
Myös domainilla on tärkeä osa kokonaisuudessa. Kirjoitimme hyvästä domainista ja sen valinnasta aiemmin täällä.
Hakukoneystävällinen teksti
Laadukas, hakukoneystävällisesti kirjoitettu teksti on tärkeimpiä tekijöitä sivuston luonnollisessa Google-löydettävyydessä. Hyvä hakukoneystävällinen teksti on sujuvaa, oikeakielistä ja aina uniikkia. Tämä antaa parhaat mahdolliset lähtökohdat löydettävyydelle. Jos jossain oiotaan mutkia, voi käydä köpelösti – esimerkiksi tekstin suorasta kopioinnista voi napsahtaa Google-rangaistus.